7 aprilie, acum şase ani…

M-am întors către textul meu publicat în Jurnal de Chişinău, în 10 aprilie 2009, p. 7 (nu l-am mai putut găsi pe cite-ul publicaţiei), pe care mi-l solicitase Irina Nechit. Evocam atunci, plină de îngrijorare, starea de lucruri din 7 aprilie 2009, la Bălţi. Aveau să urmeze – pentru mine: invitaţii la comisarul poliţiei, anchete; pentru studenţii mei: anchete, urmăriri, turnătorii, falsuri, incertitudini,  panică. Mai am în memorie gustul amar şi sălciu al acelor zile. Constat cu tristeţe că realităţile dure şi dezamăcirile ulterioare au măcinat încrederea şi entuziasmul acelor zile. Şi atunci, şi acum – aceeaşi oamnei la „timonă”… Iar unii din cei care decid astăzi soarta „ţării”, cum ar veni, nu erau niciunde atunci sau – şi mai bine – tot la guvernare… Adevărata opoziţie de atunci este în opoziţie şi astăzi, în adevărată opoziţie. Cît din ce ni se întîmpla era joc ocult şi cît a rămas şi astăzi joc, jocuri?

Confiscarea protestului paşnic

Revolta tinerilor din Piaţa Marii Adunări Naţionale din Chişinău a avut ecou şi la Bălţi. Ceea ce pot spune e că ieşirea studenţilor bălţeni în stradă a fost o acţiune spontană, de susţinere a colegilor lor de la Chişinău. Marţi, cînd am aflat că au plecat să protesteze la monumentul lui Ştefan cel Mare, am decis că trebuie să fiu lîngă ei, să-i protejez, deoarece bănuiam că pot fi provocaţi, instigaţi şi agresaţi, aşa cum s-a mai întîmplat în acest oraş. În două ore am avut în biroul meu vizita  a doi poliţişti care au încercat să-mi înmîneze o citaţie la comisarul de poliţie.

Protestele paşnice, aşa cum au început ele, într-o formă civilizată de exprimare a unor atitudini, au fost confiscate. Se vede cu ochiul liber că aceste acţiuni s-au desfăşurat după un plan bine articulat. Cineva a avut nevoie de acte de vandalism şi de tirajarea lor în toate mijloacele mass-media. Acei cineva au avut nevoie de discreditarea partidelor de opoziţie, de declararea lor ca organizatori ai unei lovituri de stat, de aruncarea lor în închisori, de punerea lor în afara legii, de declararea unor alte alegeri, organizînd „democratica” accedere în parlament a partidelor „necesare” guvernării.

Aseară, urmărind TVM1, am rămas stupefiată de tonul de intimidare şi escaladare pe care l-a folosit Preşedintele Ţării la adresa cadrelor didactice şi a studenţilor. Să consideri că tinerii specialişti nu se pot angaja în cîmpul muncii deoarece noi, cadrele didactice, îi instruim prost şi ei, în consecinţă, nu sînt capabili să facă faţă cerinţelor de pe piaţa muncii, înseamnă să aduci o ofensă grea unei pături atît de importante a societăţii, societate pe care Preşedintele unei ţări, prin funcţia sa, trebuie să o menţină în echilibru, iar să nu o intimideze sau să o instige cu atitudini umilitoare. Cine îşi poate permite să lovească în creierul unei naţiuni?  Doar cel care nu are nevoie de creierul ei. Studenţii noştri sînt mîndria noastră, de oricare  orientare politică ar fi ei. Respect opţiunile lor şi vreau să-i ştiu oameni liberi, cu gîndire matură. Ei nu pot fi declaraţi balastul acestei ţări.

Îi rog pe toţi actualii mei studenţi, pe foştii mei studenţi să-şi păstreze calmul, să nu se dedea la acte de violenţă şi vandalism. Toate provocările sînt pentru a-i distruge pe ei înşişi şi pe noi. Viitorul, chiar timpul fizic, este de partea lor. Ştiu că sînt inteligenţi şi pot depista imediat provocatorii şi răuvoitorii. Cred în discernămîntul lor, în maturitatea lor şi cred că ţara aceasta are viitor, cu toate greutăţile prin care trece ea.

9 aprilie 2009

Acest articol a fost publicat în Evocare, Politica și etichetat , , . Pune un semn de carte cu legătura permanentă.

Lasă un răspuns

